Jumaat, Disember 05, 2014

M I R C



Suddenly aku teringat kisah kekanak/ memuda dulu.. mesti ada yang tau chatting yang bernama MIRC neh kan?? aku rasa tahun 1999 aku dah mula berjinak² untuk explore MIRC.. memang dat time tersangat lah trending.. zaman² neh orang berchatting memang takde tengok rupa bagai.. nasib² la kalau kenal orang tu cantik/hensem ataupon tak.. memacam kerenah manusia dalam tu.. tapi MIRC neh memang buat aku addict sampaikan tetiap hari, sampai berejam² aku tesadai kat cc mengadap benda neh je..

( Neh la contoh 1st step bila click MIRC punya icon.. once dah masok nama.. masok je kat page nanti.. akan kua dari server soh register nick yang digunakan.. tapi siyes aku dah lupa code ke hape² yang berkaitan ngan MIRC neh -___- bapak lama gila dah weyyy hahha)

( Dan ini yang akan appear once korang dah connect to server.. kat ruang bawah sekali tulah kena type code server apa tah aku dah lupa untuk register nick.. lepas je register nick.. server dah confirmkan then baru boleh masok channel ( # ) dan # paling popular gila babs dulu adelah #kampung )

Ada dalam 5 bulan aku mengadap benda neh je.. kemudian aku dapat title tinggi sket.. dah tak macam orang lain masuk channel. dulu kalau otai² nama dorang selalu kat atas sekali dalam setiap channel.. neh kena pandai ah baru bole dapat pangkat hahahha
Dalams etiap channel akan ada 3 icon yang semua orang dah tau pangkat dorang dengan tanda memasing seperti:-

( Tengok nama atas skali ada icon @, + kat tepi nick dorang.. tu tandanya dorang neh ada pangkat.. keistimewaan yang ada pangkat neh berbagai.. kalau yang ada pangkat @ dorang neh bole kick or banned nick² yang tak disenangi and bila nick tu dah kena kick or banned.. memang payah sket lah nak join balik channel tu )


Bila da lama sket aku mengadap MIRC neh.. aku blaja pulak guna script..

 ( Camni la rupa page kt pc kalau berchatting di MIRC menggunakan script.. tapi aku da lupa script apa yg aku belajar)

Adelah dalam sebulan aku ulang alik rumah dengan cc.. kadang² sampai 13jam aku online duduk kt cc untuk belajar script.. korang bayangkan la 13jam sehari.. kalau sebulan.. bape jam je aku tido?? memang gila masa neh hahha.. bila da expert.. terasa gah la kan.. standard ahh feeling tu.. korang pon yang dulu mana penah chatting guna script kompem eksyen.. sebab kira sape yang chatting guna script neh da tahap expert tau.. orang salute sket lah :D

Bila da expert.. aku dah takde chatting nak berkenalan ke hape.. time tu banyak gak kenal otai² channel ( # ) so da tak perlu nak melayan orang² nak berkenalan hahahha.. bila pkai script neh.. kita bole anta flood la yang paling famous pon dulu.. pastu banyak lagi keistimewaan menggunakan script neh tapi aku dah lupa.. contoh flood yang aku maksudkan seperti dibawah:-



Kemudian aku belajar pulak register chatting lain yang bole memudahkan aku atau orang nak lebih berinteraksi.. seperti ICQ.. then dapat tau yahoo mail bole untuk hantar file seperti gambar, boleh video call.. kemudian friendster pulak popular, lepastu myspace.. tak lama kemudian facebook.. dan seterusnya sekarang.. berbagai lama social yang baru diperkenalkan..

Sungguh mengimbau zaman dulu².. dunia walaupon tak begitu canggih.. tapi persahabatan yang tercipta dari situ yang sangat bermakna.. ada jugak few kawan² dari zaman MIRC aku still berkawan sampai skang.. semuanya berpunca bila aku dah mula ada geng otai² dalam sesebuah channel.. so bila time dorang buat gathering.. memang aku join.. so dapat la kenal and face to face ngan memasing.. rindu plak zaman tu :')

Papepon skang neh.. semuanya hanya tinggal kenangan.. kenangan manis yang dapat aku sematkan didalam kisah perjalanan hidup aku.. :D




Tiada ulasan: