Selasa, Januari 28, 2020

Roadtrip & Camping with Families ❤

Assalamualaikum..

Setelah sekian lama tak hapdet belog burok neh.. cuti CNY baru neh.. aku mengambil kesempatan untuk bercamping dengan family di Cherating, Pahang.

Port neh aku penah lepak sebelumni. boleh refer kat sini → Roadtrip ke Port Rahsia & Cherating 30/4 - 1/5/17 memang banyak perubahan dan baikpulih. sangat awesome!! trip kalini aku bawak askar askar aku sekali. kebetulan member dalam group Malaya Hammock Movement (MHM) aku pon free and nak join sekali. so bergabung la kami bercamping 4 families.

Aku tengah takde idea nak mengarang hahahha so pape info korang boleh refer kat sini → Payung Gateway, Cherating

to be continue . . .

Selasa, Januari 23, 2018

Lata Lembik, Raub, Pahang 21/01/18

Salam..

Harini aku nak share pengalaman bercamping di Lata Lembik, Raub, Pahang. seminggu sebelum kejadian. group hammock yang aku dah lama join Malaya Hammock Movement (MHM) beborak kosong. aku sekadar memerhati je pada awalnya. tetiba dorang plan nak buat trip memandangkan kitaorang dah lama tak camping bersama. seingat aku last aku camping dengan dorang masa trip di Kem Sungai Pauh, Cameron Highland setahun lepas. at first cadang nak camping di Hutan Lipur Lentang, Bentong. then Maman pon call la Jabatan Hutan untuk dapatkan permission bercamping disitu. sayangnya, Lentang tutup untuk naik taraf. discuss punya discuss. Abang Nazri mintak pendapat dan cadangan tempat untuk bercamping. ada yang suggest ke Sendayu, Gombak. 2,3 tempat jugak. tapi suara majoriti request untuk cuba tempat baru yang dekat area KL/ Selangor. aku bagi la cadangan untuk ke Sungai Pertak, memandangkan aku dah biasa camping area situ. dan mereka pon ON.

Sehari sebelum kejadian.

Abang Nazri menyuarakan pendapat untuk tukar ke tempat lain kerana untuk ke Camp Site Sungai Pertak kena trekking dalam 10-15minit. walaupon trek dia mudah dan takde mendaki. tapi agak mencabar bagi mereka yang bukan kaki hiking. tambahan pulak anak Abang Nazri, Aliyah terlalu sensitif dengan agas. bukan tak boleh langsong kena agas tapi di Sungai Pertak agas dia agak liat sket. dan kemudahan seperti bilik air takde, Kak Noreen dan Maman pulak jenis kalau pegi camping bawak paperbag Decathlon je hahha so agak leceh la sikit bagi mereka. sebab group kitaorang neh kalau camping memang habis santai macam rasa kat rumah.. then Abang Nazri suggest kitaorang untuk try camping di Kebun Ayah, Bentong, Pahang. semua ON!

Hari Kejadian.

Jumaat malam tu aku tumpang tido di rumah Kadoq untuk memudahkan Kak Noreen dan Maman datang pickup sebab kitaorang plan untuk carpool bagi menjimatkan kos. memandangkan aku memang agak rapat dengan family Kadoq. jadi takde menjadi masalah besar untuk aku bermalam kat rumah dia. pukul 7 pagi kitaorang dah standby tunggu Kak Noreen dan Maman sampai. 7.30 macam tu dorang sampai. load barang dalam kereta teros gerak ke Bentong. sebelom kami sampai ke Kebun Ayah, kami berhenti makan di tepi jalan memandangkan masing² tak breakfast lagi.

Settle makan. kami pon bergerak la ke Kebun Ayah. masing² taktau jalan ke Kebun Ayah neh. so mencari berpandukan message dari Abang Nazri dan waze. Abang Nazri sampai kemudian sebab ada urusan yang perlu disettlekan. disebabkan aku pernah ke Lata Hammer. jadi aku tau la sikit jalan untuk ke Kebun Ayah neh sebab tempat ni berdekatan dan air sungai dia dari Lata Hammer. ingatkan tempat tu kat area bawah je dari kebun² yang ada disekitar jalan masok ke Lata Hammer. rupanya kena lalu jugak jalan off road dalam tu. tempat dia betul² di parking kereta untuk ke Lata Hammer. nahhh tragis gila la perjalanan masok kami kedalam tu hhahahha

Setelah banyak kali cuba. akhirnya kami tewas untuk lepas naik ke jalan atas disebabkan tanah berselut yang licin dan bahaya. parking tepi. update kat Abang Nazri. then tukar lokasi ke Lata Lembik, Raub. bila sampai di pekan Raub. kami berhenti untuk tapau makanan tengahari. memasing dah lemau so nak ambik mood untuk masak makanan tu lambat. kitaorang ambik jalan mudah tapau makanan siap² hahha

Pukul 12 tengahari kami pon tiba di Lata Lembik Eco Park. turun kereta. pegi kaunter untuk bayar tapak perkhemahan, RM2/ per head. turunkan barang terus ke camp site. pada mulanya kawasan tu takde orang mandi atau bercamping. mungkin sebab musim hujan dan air deras. sampai kami di camp site. keluarkan barang. setup apa yang patut. then bukak dapo haram untuk buat kopi. dorang yang kelaparan lepas settle terus makan. hanya aku masih relax² ambik mood selesa di tempat baru. yelah neh baru 1st time aku sampai Lata Lembik. sebelomni dorang ada buat trip ke sini tapi aku tak berkesempatan nak join.

Lepas settle je setup camp site dan berkopian. sambil relax relax.. tetiba hujan turun membasahi bumi. kelam kabut la kitaorang adjust balik tarp/ fly dan posisi tent. agak lebat jugak hujan petang tu. sampai air naik. duduk la bertenggek masing masin dibawah tarp/ fly. nasib tarp/ fly besar. hahahha kenangan yang tak dapat dilupakan!

Hujan dah berhenti. setup balik tarp/ fly. kemas kemas apa yang patut. then Kadoq start bukak class dia. Kadoq neh memang banyak ilmu. so banyak la dia share macam mana nak hidupkan api guna kayu basah atau bahan bahan yang boleh digunakan untuk hidupkan api. ilmu yang sangat berguna untuk dikongsi bersama. Thanks Kadoq!!

(Air dah makin naik masa neh)

Dalam kol 4 lebih tu, Abang Naz, Kak Lela sekeluarga pon sampai. kitaorang adjust balik camp site, tarp untuk memudahkan semua berkumpul dalam 1 tarp/ fly. lepas dah settle. kitaorang pon siap siapkan barang untuk masak dinner.. wehuuuuuuuuuu!! tengah siap siap untuk masak dinner. 1 of our group members (Wan) pon sampai. dia sorang sorang pon jadi yerrr hahahha cukup la kitaorang 8 orang yang camping malam tu. riuh dia takyah cakap laaaaa

Bila duduk dalam hutan. dapat berkumpul macamni. sangat lah bermakna. share macam macam cerita, pengalaman, cerita kelakar semua keluar. the best moment ever!!

Keesokan harinya bangun tido. breakfast. air sungai naik balik. then pagi tu hujan lagi. berhuhuhu la kami tunggu hujan berhenti. ada dekat pukul 11 macamtu baru la hujan reda. dorang neh memasing dah bersiap siap nak pegi mandi sungai. aku yang agak fobia dengan air sejuk hanya lepak kat camp site berbual dengan Kak Lela. sambil berbual sambil mengemas. camping 2 hari 1 malam memang tak best sebab cepat sangat masa tu berjalan.

Kol 12 lebih tu dorang dah naik dari mandi. kami pon gotong royong membersihkan tapak camp site. masing masing ada tugas masing masing. almost 2pm baru settle dan pack masuk dalam bonet kereta. turn aku dengan Kak Lela pulak pergi dekat toilet berhampiran parking untuk membersihkan diri. dah siap semua. kitaorang lepak makan kat kedai berhampiran parking which is owner yang jaga kawasan Lata Lembik neh..

(BerGroup foto sebelum gerak)

On the way dari Raub nak ke Pekan Bentong ada la dalam sejam lebih. sepanjang jalan tu hujan. dengan sejuk aircond kat dalam kete. aku tak sedar apa dah. tido je sampai la Pekan Bentong. dorang singgah untuk jumpa membe nak makan rambutan.. emmmm dappp dappp

Ada dalam sejam kitaorang lepak kat depan Masjid Bentong.. dah kenyang mentedarah moktan. kitaorang pon gerak ke destinasi seterusnya ke Cafe di Janda Baik. berhenti makan kat sini sambil lepak lepak menikmati kopi dan keindahan Cafe neh. tersorok dan tenang tempat dia.

Dah kenyang melantak. lepas Magrib. kami pon beransur. aku masuk kereta je dah tak sedar apa. bukak je mata dah sampai Kampong Pandan hahahha. transfer barang masok kereta. lepastu terus BALIKKKKKKKKK!! Alhamdulillah, sampai rumah update dalam group. terus membongkang! bertambah pengalaman baru dalam hidup seketul Sya Yusof!

Isnin, Januari 01, 2018

Starting New Year 2018

Alhamdulillah. kita telah pon berganjak ke tahun 2018. banyak kenangan manis dan pahit sepanjang tahun 2017 atau tahun² sebelomnya. dan semestinya kita mengharapkan tahun baru ni kita akan lebih tabah dan kuat. In Shaa Allah.

So permulaan tahun 2018 aku. aku mulakan dengan bercamping di Sungai Pertak, Kuala Kubu Bharu bersama member². trip kalini kitaorang more to santai² relax²..

31st December 2017

Petang tu aku keje last day. aku balik keje kol 10 malam teros sampai rumah packing² barang. settle terus keluar pegi NSK, Selayang untuk beli ration. tengah pilih² barang tu. lepas dah bayar semua. set jumpa dekat Petronas sebelom naik ke Ulu Yam. sampai di Petronas. kitaorang repacking balik barang dan ration. settle. set jumpa balik di Fazleena Maju, Kuala Kubu Bahru. dan kami pon begerak ke Kuala Kubu Bharu melalui Jalan Ulu Yam.

Sampai di Fazleena Maju kol 1 lebih. kitaorang lepak² dulu mengopi dan makan. trip kalini memang habis santai kitaorang layan hahha dah kol 2 lebih baru kitaorang gerak ke Sungai Pertak. memandangkan port kitaorang nak pegi ni takla terlalu kena mendaki. jalan habis santai dan mendatar je. cumanya dalam hutan. confirm gelap gelita dan sejuk. dan perjalan tak sampai 15 minit pon dah sampai camp site.

Malamni, agak ramai jugak. port yang aku lepak before penuh dengan khemah². memang tak muat nak menyelit. so kitaorang decide untuk lepak depan sikit dari camp site tu. buat camp site haram hahha setup ground dan fly, keluarkan ration², bukak dapur haram. masak air buat kopi. sambil melayan bunyik deruan air sungai yang mengalir. dan sekeliling yang sejuk. perghhh layannn bhaii layan borak² gelak², dekat kol 6 pagi baru la kitaorang tido.

Aku macam biasa. kalau dalam hutan mesti terjaga awal. kecuali kalau penat sangat. celik² mata dorang pon slowly bangun. Apai a.k.a chef dah bangun² basoh muka, gosok gigi teros ambik air. siang² bawang siap² nak buat breakfast dan lunch kitaorang. pagi ni kitaorang breakfast roti cicah dengan kari ayam. terbaikk wokkk! dan tengahari tu kitaorang makan nasik berlaukkan ikan masin goreng dan sambal sardin.

Lepas makan lepak borak².. ingat nak turun la mandi. tapi malas plus sejuk. so masok hammock melayan mata. yang dorang memula bukan main gelak².. pastu slow² melengkar macam ular hahahha sudahnya si Izza naik hammock dulu tido. lepastu aku. kemudian suara Apai pon dah tak dengar. rupanya dorang pon tido jugak hahahharuuu

Kol 4 lebih aku terjaga. tengok dorang layan tido lagi. disebabkan nak terkencing.. paksa gak la bangun jugak. sudahnya aku mandi teros sorang². lepas mandi aku naik tengok dorang neh syahdu lagi tido. hampeh betol. kol 5 lebih aku kejut dorang bangun mandi pastu siap² nak balik. Apai ngan Izza pon bangun gosok gigi mandi celup² gitu teros naik kemas². dah siap packing semua kol 6 lebih kitaorang bergerak keluar ke parking kereta.

Sampai je diparking. dorang tukar baju kemas² barang masok kete pastu gerak ke Dataran KKB untuk minum petang kat situ sebelom gerak balik KL.

Walaupon sekejap sangat. tapi bermakna dan best. tahun lepas starting tahun baru aku naik Gunung Rajah. so tahun neh trip relax² je sudah. taknak saket² badan bak kata Apai hahha

Sabtu, Disember 30, 2017

Awan Karpet

Harini aku bawak anak bujang aku berjalan ke Genting Highlands. saja pusing pusing mendamaikan mata dengan keindahan..

Last aku bawak anak bujang aku neh masa dia 5 tahun.. masa tu dia mana paham pape.. yang dia tau sejuk je hahahha

So nahh.. aku belanja gambar keindahan yang sempat aku rakamkan..

Dah puas ambik gambar, video. kitaorang pon bergerak balik ke KL.

Selasa, April 25, 2017

Backpack Ke Hatyai 21 - 24/4/17

Assalamualaikum..

Harini aku nak story kisah aku bawak cousin aku belajar Backpack ke Hatyai. dengan tight budget rm800 untuk 3 orang. Alhamdulillah.. tercapai..

Trip neh pon last minute cousin kitaorang plan. balik dari Jerangkang minggu lepas la hahaha aku jarang tak ON.

Dan malam kejadian kami pon berkumpul di Hentian Duta. aku sampai je terus isi perot. laparrr terok. sambil menanti cousin aku dan kawan dia Aishah sampai. ada la dalam 10minit. cousin aku pon sampai.. dan selang 5minit lepastu kawan dia plak sampai. kitaorang lepak minum sambil tunggu bus kitaorang pada kol 10:30PM..

Memanfaatkan 2 hari 1 malam sebaik mungkin. setibanya kami di Border Thai, Sadao. orang ramai bagai nak gila. dengan segera kami beratur untuk dapatkan passport kami di chop dan kemudian boleh begegas semula kedalam bas untuk meneruskan perjalanan kami ke Hatyai. memandangkan orang ramai. jadi kami tiba di Lee Garden hotel lewat dari yang aku jangkakan.

Turun je bas terus carik Hostel yang aku dah book. tapi sayangnya aku terlupa nak prepare awal². walaupon hostel tu berdekatan dengan Lee Garden Hotel. still aku lost nak jumpa. end up kami lepak kat kedai makan untuk mengalas perot sambil mendapatkan WiFi bagi memudahkan aku dapat direct jalan untuk ke Hostel kami. dah dapat. screencapture. begerak.. selang 3,4 minit. kami pon sampai di Cathay Guesthouse yang jarak dia 0.3km je dari Lee Garden Hotel. settle check in. letak bag. mandi, siap². then terus keluar ke Market untuk cuci mata.

Cathay Guest House

Lepas Zohor kami memulakan langkah ke destinasi pertama ke Market. cuci mata. shopping kacang la. kebanyakkan benda makan. kemudian bergerak tanpa arah tujuan. sambil² jalan dorang bagi idea untuk ke Floating Market. aku ingatkan Floating Market di Hatyai sama dengan Floating Market di Bangkok. dan aku meluahkan rasa was² samada sempat atau tak untuk kesana. tapi mereka kata takpe la kita redah je tengok dulu camne. ok kami tahan Tuk Tuk dan terus ke Floating Market. sangkaan ku meleset pabila aku tengok Floating Market dia hanyalah bot² kecil di tepi sungai. bukan seperti di Bangkok kena ambil boat untuk round kedai ke kedai. ok shopping makanan lagi.. hahahha

Tuk Tuk yang kitaorang bayar untuk 2 jam nampaknya membazir kerana masa yang kitaorang ambik tak sampai pon 2 jam. ada lah dalam setengah jam je kitaorang jalan². kemudian terus gerak nak balik. kami turun di area Lee Garden Hotel untuk memudahkan Brader tuk tuk tu hantar kitaorang. lagipon masih awal untuk balik ke hostel. kami pon beli makanan lagi di Hatyai Street Market hahahha

Dah puas shopping barang makan.. kitaorang balik dorm.. melantak la apa lagi hahha.. kenyang to the max.. Alhamdulillah.. lepas makan mandi.. solat.. then lepak² jap sementara tunggu waktu Maghrib. lepas settle dah solat Maghrib.. kitaorang siap² untuk keluar jalan² pada belah malam..

Aku kalau dekat Hatyai. rasa macam wajib untuk makan kat stall akak neh.. stall dia sebelah Hotel Lee Garden berdepan Kaunter Ticket Konsortium. nasik lemak dia memang padu. air teh ais dia pon umphhh!

Dah puas berjalan, melantak, siap tapau lagi balik dorm. kitaorang lepak tengok tv, lepak santai² kat ruang tamu dorm kitaorang. dekat kol 11 malam kitaorang pon masok tido. penat berjalan aihh seharian hahha

Keesokkannya harinya, kol 8 tersedar.. bangun mandi² aku buat breakfast.. lepas dah breakfast. kitaorang packing barang. sebelom tu kitaorang keluar untuk carik souvenir. dah settle balik bilik. angkat barang. check out.

Aku bukak waze carik kedai makan yang selalu aku makan kalau kat Hatyai. sayangnya lost! hahahha end up makan kat Kedai Kelantan apa tah namanya. dah lupa -_-"

Lepas dah melantak kenyang².. kitaorang habiskan masa sementara nak tunggu bas kitaorang kol 7pm. agak krikk krikk jugak la hhaha dari hujan sampai hujan benti, berjalan kesana sini sampai dah taktau nak jalan kemana dah. end up duduk je kat kaunter bas tunggu sampai kol 7 hahhha

Naik je bas. ape lagi tido laaaaa.. sampai KL pagi.. terpaksa la melangok sementara nak tunggu subuh. ambik KTM balikkkk!